Translate

Hae tästä blogista

torstai 3. maaliskuuta 2022

Mielensäpahoittaja, oikeuspatologi ja 1600-luvun elämä

Tuomas Kyrö
Vasara ja käytettyjä nauloja Mielensäpahoittaja (Tuomas Kyrö) tuo Mielensäpahoittajan vanhuuden kynnykselle. Poika soittelee koko ajan kysellen talon kunnosta, Mielensäpahoittajan valmiudesta siirtyä vanhainkotiin tai keskustan asuntoon ja höpöttelee kotitalon vuokraamisesta muunpaikkakuntalaisille Airbnb:n kautta. Eivät ole sukulaiset käyneet pitkään aikaan eikä Mielensäpahoittaja ole tullut maininneeksi, että vanha talo on alkanut vähitellen rappeutua, kun ei ole selkäkipujen takia päässyt itse korjailemaan. Eräänä päivänä alkaa sohvalla maatessa vettä tippumaan naamalle, yläkerran lämminvesivaraaja vuotaa. Tutut vanhat remonttimiehet ovat siirtyneet tuonpuoleiseen ja uusilla on liikaa kiireitä. Viimein löytyy yksi remontoija, joka voi aloittaa heti. Tullessaan paikan päälle katsastamaan työmaata remontoija Saarikivi löytää yläkerrasta ja johdotuksista aina vaan uutta korjattavaa niin, että lompakkoa ja Mielensäpahoittajaa hirvittää. Yläkertaa puretaan ja korjataan, vesijohto-ongelmien takia pihaakin pitää kaivaa auki, yrittäessään siistiä paikkoja Mielensäpahoittajan selkä antaa lopullisesti periksi ja poikakin haluaa tulla muutaman päivän päästä katsomaan taloa sen laittamiseksi vuokralle. Ei auta Mielensäpahoittajan muu kuin poikansa tulon estääkseen kertoa selän pettämisestä ja sanoa tulevansa heti pojan luokse pääkaupunkiseudulle sen korjaamiseksi. Niin Mielesäpahoittaja jättää Sysi-Suomen, Saarikiven ja apulaiset sekä avoimen tilin rautakauppaan taakseen ja
lähtee kokeilemaan pääkaupunkiseudulle miniän varaamia erilaisia hoitoja. Eteen tulevat erilaiset diagnoosit ja hoidot, rahan loppuminen, pojan perheen rahapula ja avuttomuus, kun ei tiedä, mitä remontille kuuluu. Selkä on saatava kuntoon, että pääsee kotiin töitä valvomaan.
Mielensäpahoittaja on aina omanlaisensa. Asiat pitäisi voida hoitaa entiseen tapaan, ei nykyajan byrokraattisin ja omituisin menetelmin. Ei ennen taloa laitettu luvin ja määräyksin vaan klubiaskiin piirretyn suunnitelman ja työhön osallistujien tietämyksen mukaan. Eikä selän korjaamiseen tarvittu tietoja pullisteluista ja leikkauksista saati sitten fyysikaalisista tai akupaikoista, heittäydyttiin vaan karkean kannon tai kiven päälle, sen jälkeen saunaan ja sillä vaiva hoitui. Yllättävän hyvin tämän kirjan Mielensäpahoittaja kuitenkin käsittää ja sopeutuu tämän päivän menoon. Hauskaa oli luettuna, varmasti vielä hauskempaa tulevaisuudessa katsoa seikkailu näyteltynä.

Olen aina kiinnostunut muistelmista ja mielenkiintoisista työaloista. Epäluonnolliset syyt - oikeuspatologin elämä ja monet kuolemat (Richard Shepherd) on muistelmateos Iso-Britannian yhden johtavan oikeuslääkärin elämäntyöstä ja sen seurauksista. Richard Shepheard oli ollut nuoruudestaan asti kiinnostunut oikeuspatologin ammatista ja hän valmistuikin ammattiin aikana, jolloin ala oli murroksessa. Oikeuspatologin työ alettiin ottaa yhtä tärkeämmäksi ja samalla täsmällisemmäksi osaksi kuoleman syyn tutkimista. Enää ei riittänyt, että patologi vilkaisi ruumista, sanoi kuoleman syyn ja sen enempää ruumista ei oikeastaan tutkittu. Nyt kaikki yksityiskohdat kuolleesta piti alkaa tutkimaan yhä tarkemmin, vaikka ensi näkemältä kuoleman syy saattoi näyttää ilmeiseltä. Valitettavasti ammatti oli myös sellainen, että se pakotti harjoittajansa ottamaan emotionaalista etäisyyttä asioihin. Tällainen asennoituminen toiseen ihmiseen työssään ja jatkuva vaatimus olla ottamatta kantaa tai pysymään puolueettomana ei voinut olla vaikuttamatta myös muihin ihmissuhteisiin työn ulkopuolella. Vaikka Richard Shepherd luuli olevansa kotona lämmin ja hyvä isä ja aviomies, pitkäaikainen avioliitto pysyi loppujen lopuksi koossa vain lasten aikuistumiseen asti. Myös koko elämän ajan loppuun asti läpikäymättömät kauheimmat kuolemien tutkimukset ja kulissit painuivat mieleen ja jäivät sinne aiheuttaen myöhemmin elämässä paniikkikohtauksia ja posttraumaattisen stressihäiriön kaltaisen tilan, joka pakotti välillä lopettamaan ammatin harjoittamisen ja purkamaan elämää kirjaan. Kirja on kirjoitettu kuitenkin hyvin analyyttisesti käyden läpi juuri oikeuslääkäreiden muuttuvaa työkenttää ja työtä, puolueettomuuden säilyttämistä, emotionaalisen irtaantumisen ja käsittelemättömyyden seurauksia ja tietysti tapauksia, jotka ovat jääneet mieleen syystä tai toisesta.

Luen harvoin lasten- tai nuortenkirjoja, mutta jostain syystä Helmet lukuhaasteen FB-sivuilla muutamaan kertaan mainitut nuortenkirjat Noitalapsi ja Näkijä (Celia Reese) alkoivat nakertaa lukuhermoani sen verran, että hain ne kirjastosta. Sarja alkaa kirjalla Noitalapsi, jossa1600-luvulla eläneen päähenkilön, englantilaistyttö Mary Newsburyn, isoäiti ja holhooja Alice Nuttal on juuri poltettu noitana ja tyttöäkin epäillään noidaksi. Eikä syyttä, sillä myös Mary on parantaja ja näkijä, taidot kun periytyvät suvussa. Polttotapahtuman aikana vieras nainen hakee Maryn ja varustaa hänet matkalle Amerikkaan uudisasukkaaksi yhdessä maasta pakenevien kveekarien kanssa. He ovat matkalla kohti Salemia uudessa maailmassa, mutta siirtyvät sieltä edelleen uskonveljien perustamaan Beulahiin. Matkan aikana leski ja parantaja Martha Everdale ottaa Maryn suojatikseen. Tyttö ystävystyy myös kveekaripariskunta John ja Sarah Riversin ja heidän tyttärensä Rebekahin sekä laivapoika Jack Gillin ja lontoolaisapteekkari Jonah Morsen ja tämän pojan Tobiaksen kanssa. Beulahissa eletään erittäin uskonnollisesti ja valitettavasti myös aivan yhtä ahdasmielisesti kuin kotona Englannissa.  Mary kulkee omia teitään kasveihin Marthan ja Jonahin avustuksella tutustuen ja kun hän vielä ystävystyy intiaanipoika Närhen ja tämän isoisän Valkoisen Kotkan kanssa salaa saaden samalla siirtokunnan 4 nuoren tytön "jengin" vihat niskaansa kieltäydyttyään auttamasta näitä loitsimisessa, aletaan häntä taas syyttää noituudesta ja Mary joutuu pakenemaan siirtokunnasta metsään. Tämän Maryn tarinan kerrotaan kirjan alussa perustuvan päiväkirjasivuihin, jotka löytyivät vasta nykyaikana kätkettynä vanhaan tilkkutäkkiin. Kertomus päiväkirjasta ja Maryn tarina tuntuivat niin uskottavalta, että jouduin oikein loppusanoista tarkastamaan, että tarina oli todella fiktiivinen eikä tosi.
Noitalapsen tarina loppui siihen, että Mary oli karannut metsään talvella ja oli jäätymässä sinne. Maryn tarina jatkuu osassa Näkijä, mutta hieman eri tavalla. Alison Ellman on tutkija, joka on kirjoittanut täkistä löytyneiden päiväkirjasivujen pohjalta kirjan Maryn tarinasta. Hän yrittää myös selvittää Maryn ja muiden päiväkirjassa esiintyneiden henkilöiden jatkokohtaloita. Muista hän on saanut paljon selville, mutta ei Marysta, joten Alison panee nettiin kyselyn Marysta. Sen näkee Bostonissa yliopistossa opiskeleva nuori intiaaninainen, Agnes Herne. Hän on myös lukenut kirjan ja aavistaa sisimmässään näkemiensä unien perusteella, että on itse sukua Marylle. Hän ottaa yhteyttä Alisoniin ja saa tältä kyydin reservaattiin kasvattajansa M-tädin, myös parantajan ja henkiohjaajan luokse. Agnes kuvittelee M-tädin tietävän Marysta, mutta todellisuudessa M-täti johdattaa Agnesin henkimatkalle Maryn elämään. Niin saamme lukea vuoroon Agnesin tunnoista ja vuoroin Maryn tarinaa hänen loppuelämästään. Mary on mennyt naimisiin pelastajansa, intiaani Närhen kanssa, kokenut valkoihoisten levittäytymisen Amerikan alueelle ja intiaanisodat. Agnesin tehtävänä taas on saattaa matkansa ja opettelunsa loppuun ja välittää tarina Alisonille. Molemmat kirjat oli helppoa ja sujuvaa lukea ja aihealueet noituus, Amerikan valkoisen siirtolaisuuden alku ja alkuperäiskansojen elämä ovat ainakin minua suunnattomasti kiinnostavia asioita, joista voisi lukea enemmänkin. Suosittelen luettavaksi hieman vanhemmillekin.

Kristiina

tiistai 1. maaliskuuta 2022

Pyöreä - Round

Lenses

If camera lenses are round, why are the pictures square?
- Anonymous

 

Lisää kuvia aiheesta täällä:

Pieni Lintu - MakroTex challenge

sunnuntai 27. helmikuuta 2022

Viikon kohokohdat kuvina - Highlights of the week in photos

Jatketaan viikottaista valokuvahaastetta eli viikon kohokohdat valokuvina. Kuvia voi olla viikosta vain yksi tai niitä voi olla enemmän viikosta riippuen. Samalla haastan muitakin valokuvauksen harrastajia liittymään sivustoon ja julkaisemaan omat viikon kohokohtansa viikottain sivun alareunassa olevan linkin avulla.
Let's continue the photo challenge highlights of the week in photos. You can publish 1 picture/week or have several, depending on your week. I hope other photographers will join this challenge by posting your pagelink through Inlinkz at the end of the page.
 
Sunnuntaina piipersin kasaan muutaman curdyn
 
Lemon and blood orange curd

 
Tiistaina jatkoin hommia keittiössä








Keskiviikkona yllätyin, kun varauksiani hakiessani kirjasto olikin suljettu

Variska library


Perjantaina oli pyykkipäivä, joten Ukolle jäi vain lakanaton sänky vahdittavaksi


Laundry day


Lauantaina nautin kauniista kelistä ja kävin katsomassa laskiaisen etkoja

Sledding


Hyvää alkavaa viikkoa ja sen tulevia kohokohtia.Jos haluat näyttää omat kohokohtasi, julkaise kuvasi sivullasi ja linkitä sivusi tänne alla olevan linkin avulla.

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

Olisi kiva, jos linkittäisit oman sivusi takaisin tänne sivulleni kopioimalla vasemman ruudun sisältö oman sivusi HTML-näkymään sopivaan kohtaan:

It would be nice, if you would link your page back to this page by copying the content of the frame on left to your pages HTML-code:



Kuvia löydät myös täältä:

image-in-ing: weekly photo linkup

lauantai 26. helmikuuta 2022

Murha, synti ja syrjästäkatsoja

Huoneen 622 arvoitus
(Joël Dicker) kuului luettavien kirjojen listalleni ja onnistui saamaan sen luettavakseni. Kirja alkaa minämuodossa, kun sveitsiläisen kirjailija Joëlin kustantaja, ystävä ja isähahmo Bernard de Fallois kuolee, suhde naapurin Sloanen kanssa kariutuu ja assistentti Denise lähtee lomalle. Surullinen Joël matkustaa Verbier-nimiseen alppikylään ja siellä hotelli Palace de Verbieriin lomailemaan ja potemaan surujaan. Hän majoittuu huoneeseen 623 ja huomaa, että kerroksesta löytyy myös huone 621 ja 621B, muttei huonetta 622. Portieeri selittää syyksi asiakkaidenhoukuttelukikan, jonka hotellin perustaja herra Rose keksi. Joelin huonenaapuri, kaunis ja räväkkä Scarlet kuitenkin keksii, että huoneessa 622 on 15 vuotta tehty vieläkin selvittämätön murha, käskee Joëlia tutkimaan asiaa ja kirjoittamaan tapauksesta kirjan ja nimittää itsensä samalla Joëlin tutkimusassistentiksi. Vastahakoinen kirjailija suostuu mukaan tutkimuksiin ja niin kirjassa aletaan liikkuminen kahdella aikatasolla, ajassa ennen tuota 15 vuotta aiemmin tapahtunutta murhaa ja nykyajassa, jossa kaksikko tutkii murhaan johtaneita tapahtumia. Murhaan ja siihen johtaneisiin tapahtumiin liittyy Ebeznerin pankki ja sen odottava tuleva johtaja Macaire Ebezner, hänen vaimonsa Anastasia, Palace de Verbierin entinen työntekijä ja Ebeznerpankin nykyinen arvostettu pankkiiri Lev Levovitch, pankin johtokunnan 3 jäsentä, Palace de Verbierin johtaja herra Rose ja hänelle työskentelevä Levin isä Sol, Macairen assistentti Christina ja taloudenhoitaja Arma. Pankin entinen johtaja, Macairen isä on juuri kuollut ja uusi johtaja ei enää ole automaattisesti hänen poikansa, vaan asiasta äänestävät johtokunnan 3 jäsentä. Macairen valinta pitäisi olla selvä, kunnes tämä kuulee assistentiltään, että yksi johtokunnan jäsenistä ei katso tätä päteväksi johtamaan pankkia ja aikoo todistaa muillekin jäsenille, että uudeksi johtajaksi pitää valita Lev Levovitch. Alkaa huikea juonittelujen suma, jossa jokainen osapuoli juonittelee tahoillaan jokainen omasta syystään ja eri lopputulosten saavuttamiseksi.
Suurin osa kirjasta käsittelee tapahtumia ennen murhaa. Tähän päivään palataan aina välillä, kun kaksikkomme etsii uusia tietoja ja käy läpi aina välillä toistaiseksi selvinneitä faktoja. Loppua kohti kirjan juonittelut saavat niin ennalta arvaamattomia käänteitä, että jopa Hercules Poirotilla olisi ollut vaikeuksia kaikkien vyyhtien selvittämisessä. Dickerillä on mainio tyyli kirjoittaa kirjansa aina kirjailijan perspektiivistä, nyt jopa omastaan. Murhaa ja murhaan johtaneita tapahtumia selviteltäessä hän kertoilee Scarletille miten kirja rakennetaan, miten se syntyy ja selvittää muutenkin kirjan kirjoittamisen ja kustannusmaailman saloja. Tuntui jännittävältä lukea kirjaa, jota ikään kuin kirjoitettiin ja sen tapahtumia selvitettiin sitä lukiessani. Hieno ja monivivahteinen dekkari, jossa riittää yllätyksiä joka mutkan taakse. Hieman kirjan tahti hidastui ja teksti tylsistytti paikka paikoin, kun henkilöhahmot alkoivat syvällisesti ja pitkäveteisesti mietiskellä sivukaupalla elämäntilannettaan ja päämääriään tai kun mukaan tuotiin merkityksetöntä toimintaa eli naisten teehetkiä ja Anastasian äidin ja sisaren turhaa "rikkaisiin naimisiin"-öykkäröintiä. Siitäkin huolimatta pidin kirjasta.

Margaretan synti
(Jenna Kostet) perustuu todelliseen, dokumentoituun tapaukseen, jossa porvarisrouva Margareta Kitt myrkytti 1600-luvulla miehensä Mårten Hoenin ja tuomittiin teloitettavaksi. Tämä kaikki löytyy Turun raadin pöytäkirjoista. Mutta kirja ei käsittelekään itse tapausta ja sen oikeudenkäyntiä. Kirja alkaa siitä, kun Margareta on jo tuomittu teloitettavaksi, mutta koska hän on raskaana, hänen täytyy odottaa teloituksen toimeenpanoa lapsen syntymään asti. Niin kauan Margareta istuu raatihuoneen sellissä seuranaan vain kaupunginpalvelija Jaakob ja pyöveli Henrik. Kirjaan on tallennettu pääasiallisesti Margaretan fiktiivisiä vuodatuksia Jakobille elämästään, tapahtumista, naisen asemasta ja ajatusmaailmasta ja koko silloisesta elämästä Turussa. Margaretan nuoruudesta ja vapaudenkaipuusta, hänen sen aikaiselle naiselle ja vaimolle sopimattomasta käyttäytymisestään, miksi naista pidettiin niin erilaisena kuin miestä vaikka he tosiasiassa olivat täysin samanlaisia. Margaretan vanhemmat ovat naittaneet hänet täysin hänelle sopimattomalle miehelle. Margareta ei lainkaan vastannut vanhemman miehen odotuksia vaimosta. Margareta taas halveksi Mårtenin käytöstä, luonnetta, hänen suhtautumistaan vaimoonsa ja yleensä hänen käytöstään ja ajatusmaailmaansa. Niinpä hän myrkytti miehensä tämän yritettyä sitä ennen oikeudessa jo kerran todistaa Margaretan sopimattomaksi vaimoksi, jotka syytteet kumoutuivat. Margareta käyttäytyi muutenkin sopimattomasti ja herjasi häntä halveksinutta raatimiestä ja piipahti myös siitä oikeudessa. Välillä näemme välähdyksiä myös Jakobin ja hänen vaimonsa Karinin köyhästä elämästä ja lapsenodotuksesta sekä tutkimme juron Henrikin ajatuksia, hänen noidaksi ja varkaaksi syytetyn vaimonsa toimia ja siksi pyöveliksi pakotetun miehen elämää. Kuunnellessaan puhumista rakastavaa Margaretia ensin vastahakoisesti ja aikaa myöten tarkemmin Jakob alkaa ajatella asioita ja sen hetkistä miesten, varsinkin korkea-arvoisten, määräämää ja määrittelemää elämää, sekä omaansa että naisten elämää yleensä. Hän haluaa epätoivoisesti ymmärtää Margaretaa ja tämän ajatuksia, koska silloin hän voisi ymmärtää myös muita naisia, esimerkiksi vaimoaan ja nuoruudenrakastettuaan. Hänellä herää ajatuksia siitä, että vaikka Margareta myöntää aivan omasta aloitteestaan myrkyttäneensä miehensä, onko tämä yksin syyllinen ja jos on, niin mihin?
Tällaiset historiaa käsittelevät fiktiiviset kirjat ovat mielenkiintoisia. Varsinkin tällaiset, jotka herättävät ajatuksen sen ajan elämän arvoista, normeista ja odotuksista ja todellisuudesta. Margareta on kirjassa nainen, joka haluaisi elää samantapaista elämää kuin aikansa miehet eikä suostu taipumaan miesten vaatimusten ja normien kaavaan. Jakob taas on mies, joka on täysin taipunut elämään sen ajan vaatimusten ja tapojen sekä asemansa mukaan ja hänen ajatuksensa naisista ja elämästä ovat juuri sellaisia, jotka Margareta kyseenalaistaa ja saa vähitellen Jakobinkin laajentamaan ajatusmaailmaansa edes vähän. Mielenkiintoista, joskin paikka paikoin hieman puuduttavaa tekstiä.

Ilmeisesti Syrjästäkatsoja-sarjan uusin kirja Näkijä (Enni Mustonen) on sarjan viimeinen kirja, koska edelliset ovat edenneen kantaäiti Idasta hänen tyttärensä Kirstin kautta tämän tyttäreen Vienaan. Vienalle ei kuitenkaan siunaannu lasta, joten ilmeisesti sarja nyt päättyy. Aikuinen Viena elää elämäänsä
Hollywoodissa elokuvien ja elokuvatähtien pukijana ja siellä hänellä on turvanaan vuokraemäntä ja pomo, äidin paikan ottanut pohjalaisnainen Martta. Kirjassa vilahtelee maailmantähtiä Frank Sinatrasta Marilyn Monroeen ja Clark Gablesta Lauren Bacalliin. Välillä Viena piipahtelee Suomessa puvustamassa Tuntemattoman sotilaan näyttelijöitä palatakseen sitten takaisin Hollywoodiin. Vienalla on vuosia ollut intohimoinen rakkaussuhde viulisti Jon Blumen kanssa. Mies on vain ikävästi naimisissa alkoholisoituneen Judithin, Louis B. Mayerin sisarentyttären tyttären kanssa. Suomessa piipahtaminen tapahtuu, kun Viena tajuaa tilanteen toivottomuuden ja panee välit poikki Jonin kanssa. Jon kuitenkin tupsahtaa Suomeen, kertoo Judithin haluavan avioeroa ja kosii Vienaa. He menevät naimisiin, mutta Jon alkaa sairastella eikä pariskunta saa lapsia ennen miehen kuolemaa. Martta muuttaa Vienan rantataloon vuokralaiseksi ja elävät elämäänsä elokuvamaailman kiihkeän tempon ja oman rauhallisen elämänsä välillä. Martan myöhäiselämään ilmaantuu vähitellen Otto Virta, huvilavahti ja puuseppä ja Vienakin heilastelee vakavahkosti Matt Hallin (Halla), entisen upseerin ja nykyisen poliisin kanssa, kunnes tämä kertoo siirtyvänsä CIAhin ja avioliiton olevan niin ollen mahdoton. Viena päättää, että Jon oli hänelle se ainoa oikea ja miehet saavat Mattin jälkeen jäädä hänen elämästään. 
Kun aiemmin olemme seuranneet sivusta kulttuuripiirejä Suomessa 1800-luvulta asti, tässä osassa pääsemme osaksi amerikkalaista elokuvaglamouria. Tämä osa ei enää mielestäni tavoita sitä mietiskelyn ja tekemisen tasoa, jotka aiemmat osat tavoittivat. Kirja on toki historiallisesti kiinnostava, mutta se jää jotenkin pinnalliseksi ihmisten osalta. Silti pidin myös tämän osan pintaliidosta ja vauhdikkaastakin menosta.

Kristiina